نويسندگان



آثار تاريخي يك عاشق



دوستان عاشق تنها



دوستان عاشق



وضعیت من در یاهو



آمار وب



طراح قالب:



موزیک و سایر امکانات





پدرمومن من ... مادر مقدس من ... نماز تو يک ورزش تکراري است بدون هيچ اثر اخلاقي و اصلاح عملي و حتي نتيجه بهداشتي ! که صبح و ظهر و شب انجام مي دهي اما نه معاني الفاظ و ارکانش را مي داني و نه فلسفه حقيقي و هدف اساسي اش را مي فهمي. تمام نتيجه کار تو و آثار نماز تو اين است که پشت تو قوز درآورد و پيشاني صافت پينه بست و فرق من بي نماز با تو نمازگزار فقط اين است که من اين دو علامت تقوي را ندارم!

تو مي گويي نماز خواندن با خدا سخن گفتن است. تصورش را بکن کسي با مخاطبي مشغول حرف زدن باشد اما خودش نفهمد که دارد چه مي گويد؟ فقط تمام کوشش اش اين باشد که با دقت و وسواس مضجکي الفاظ و حروف را از مخارج اصلي اش صادر کند. اگر هنگام حرف زدن ص را س تلفظ کند حرف زدنش غلط مي شود اما اگر اصلا نفهمد چه حرفهايي مي زند و به مخاطبش چه مي گويد غلط نمي شود!

اگر کسي روزي پنج بار و هر بار چند بار با مقدمات و تشريفات دقيق و حساس پيش شما بيايد و با حالتي ملتمسانه و عاجزانه و اصرار و زاري چيزي را از شما بخواهد و ببينيد که با وسواس عجيبي و خواهش هميشگي خود را تلفظ مي کند اما خودش نمي فهمد که چه درخواستي از شما دارد چه حالتي به شما دست مي دهد؟ شما به او چه مي دهيد؟ و وقتي متوجه شديد که اين کار برايش يک عادت شده و يا بعنوان وظيفه يا ترس از شما هم انجام مي دهد ديگر چه مي کنيد؟ گوشتان را پنبه نمي کنيد؟

اگر خدا از آدم خيلي بي شعور و بلکه آدمي که مايه مخصوص ضد شعور دارد بدش بيايد همان رکعت اول اولين نمازش با يک لگد پشت به قبله از درگاه خود بيرونش مي اندازد و پرتش مي کند توي بدترين جاهاي جهان سوم تا در چنگ استعمار همچون چهارپايان زبان بسته ي نجيب بار بکشد و خار هم نخورد و شکر خدا کند و در آرزوي بهشت آخرت در دوزخ دنيا زندگي کند و در لهيب آتش و ذلت و جهل و فقر خود ابولهب باشد و زنش حماله الحطب!!!

و اگر خدا ترحم کند رهايش مي کند تا همچون خر خراس تمام عمر بر عادت خويش در دوار سرسام آور بلاهت دور زند و دور زند و دور زند...... و در غروب يک عمر حرکت و طي طريق در اين مذهب دوري به همان نقطه اي رسد که صبح آغاز کرده بود. با چشم بسته تا نبيند که چه مي کند و با پوز بسته تا نخورد از آنچه مي سازد! و اين است بنده مومن آنچه عفت و تقوي مي گويند.

کجايي پدر مومن من... مادر مقدس من... واي بر شما نمازگزاراني که سخت غافليد و از نماز نيز. در خيالتان  خداي آسمان را نماز مي بريد و در عمل بت هاي قرن را. خداوندان زمين را...

بت هايي را که ديگر مجسمه هاي ساده و گنگ و عاجز عصر ابراهيم و سرزمين محمد نيستند...

« دکتر علي شريعتي »


[+] نوشته شده توسط ℒℴνℯ در 18:15 | |